Inhoud
- Inleiding
- Video
- Gesprek
- Opdracht
1 Inleiding
Inleiding door de leerkracht (let op, in de klas moet het veilig zijn om hierover te kunnen praten):
We gaan het vandaag over mediawijsheid hebben. Wat is media en wat is mediawijsheid en wanneer is het nuttig en wanneer niet. Media zijn overal en hebben veel invloed op ons dagelijks leven, bij het wonen, werken, kopen, zorgen, genieten en leren. Deze invloed wordt steeds groter. Welke zijn er zoal? Wat gebruiken jullie zelf veel? Hoe vaak per dag? En hoe lang…?
Voorbeelden: Facebook, Instagram, Tik Tok, reclame, gamen, foto’s delen
2 Video
Bekijk het onderstaande filmpje en ga daarna het gesprek met de klas aan. Het liefst in Dialoog vorm of met de praatstok.
Het is leuk om filmpjes te kijken, te gamen, online te winkelen en op je scherm nieuwe dingen op te zoeken, mee te maken. Hoe zit dat met jou? Wat gebruik jij? deel jij met anderen? Wat vind je leuk en wat vind jij minder leuk aan online gebruik?
3 Gesprek
Kinderen vertellen aan elkaar over hun ervaringen. De leerkracht kiest een paar kinderen eruit om erover te vertellen.
4 Opdracht voor in de klas en voor thuis
Maak de werkvorm “Sociale media en ik…” in de klas. Sluit daarna met elkaar af: vertel iets over wat jij nu hebt geleerd om online te zijn…
Neem de uitkomsten van opdracht 4 mee naar huis en bespreek jouw antwoorden ook thuis met je ouders, broer, zuster of vriendje en maak afspraken met je ouders. Gebruik hiervoor deze werkvorm.